Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Besviken ...

Av Kicki - 3 januari 2012 19:51

Igår kväll var jag och tittade på den söta lilla valpen och hon var supersöt det går inte att komma ifrån  MEN ...

 

Jag vill ta 1 kull eller 2 på en yorktik om jag nu ska köpa en och det visade sig att den här söta lilla krabaten hade tungspetsen ute .... Varningsklockorna började ringa då och uppfödaren sa att även pappan hade tungan ut men att dem inte visste varför. Han hade inga bett fel eller tandfel så det var ett frågetecken.

 

Jag ringde min veterinär som har varit uppfödare i många år och har kontakter med Svenska kennelklubben och det visade sig att det är ett tungfel ... Tungan är alltså för stor eller för slapp ... vilket KAN leda till spruckna tungspetsar och svullnader som gör att hunden INTE kan äta och detta problem kan förvärras när dem byter tänder och problemet går i ARV. Vilket innebär att man INTE ska avla på dessa djur ..

 

Så det var bara att maila och tacka nej till den valpen :0( Men nu hade ju en valpkänsla föds hos mig så nu har jag ringt en uppfödare som var jättetrevlig och hon hade 4 st tikar som var 4 veckor gamla nu ... Hon hade precis fått ett brev där Svenska kennelklubben tog upp det här med tungfel och ville att man inte skulle avla på djur som hade det ( lite kul att det kom samtidigt )  Så hon lovade att skicka bilder på dem så att jag kunde fundera lite över saken och var även intresserad att hjälpa till med hane vid ev senare parning :0) Jätte kul och trevligt att möta en sådan uppfödare. Dem växer inte på träd :0)

 

Så vi får väl se vad som händer fram över ....

 

Idag ska jag försöka fota fuskpolon och ryssmössan som jag gjorde färdig igår eller förrgår. Sen ska jag fortsätta på mammas bolero ... Kicki

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 4 maj 2014 18:02


har fått fnatt ;)

Av Kicki - 4 maj 2014 18:01

så stickar jag ... och virkar på tunika ... samt planterar stockrosor ... ...

Av Kicki - 17 april 2014 13:04


Av Kicki - 17 april 2014 13:04

färdiga på modeller :) Min första saluki tröja blev klar idag oxå ... Nu är det bara 4 tröjor kvar ... ...

Av Kicki - 15 april 2014 17:10


posten idag :)

Presentation

Kicki´s Gästbok

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

57 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards